اخبار و مقالات

​قائم مقام خانه کشاورز: تاکنون کیوی ایران با برند (نشان) ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می شد.
تاریخ انتشار : 1395/5/20 ساعت 09:47:12
کیوی ایران با برند ترکیه صادر می شود
تاریخ: 1395/02/01
شماره: 4472
بازدید: 70
کیوی ایران با برند ترکیه صادر می شود















قائم مقام خانه کشاورز: تاکنون کیوی ایران با برند (نشان) ترکیه به کشورهای اروپایی صادر می شد.
 
عنایت الله بیابانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه حجم کیوی در سردخانه به نسبت همیشه بالاست افزود: محصول کیوی ایران به استان آذربایجان غربی ارسال و از آنجا بسته بندی و با نشان ترکیه به اروپا و دیگر کشورها صادر می شد اما اکنون به علت تعرفه 20 درصدی بر روی محصولات باغی صادراتی ایران از سوی دیگر کشورها صادرات کیوی و البته دیگر محصولات را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی باید ساختار درستی تعریف و مدیریت شود تا برای اقتصاد پس از تولید برنامه داشته باشیم و محصولات با نام و نشان ایران صادر شود.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: امروز به گونه ایست که میوه کیوی که صادرات آن برای باغدار و کشور منافع داشت صادرات آن با مشکل مواجه است که وجود قوانین دست و پاگیر و نداشتن روابط تجاری و اقتصادی مدیریت شده با کشورهای منطقه از دیگر عوامل کاهش صادرات میوه است.

بیابانی افزود: تعرفه های 20 درصدی برخی کشورهای منطقه بر روی محصولات باغی صادراتی ایران از موانع جدی است، در حال حاضر عراق برای محصول سیب ایران تعرفه 20 درصدی وضع کرده است.

وی گفت: تاکنون کیوی را با اتوبوس به کشور آذربایجان صادر می کردند اما به علت تعرفه 20 درصدی صادرات این محصول به کشور آذربایجان با چالش مواجه است.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: به تازگی کشور روسیه تعرفه 20 درصدی را برای محصولات باغی صادراتی ایران به کشورش حذف کرده است.
بیابانی افزود: هم اکنون 20 تا 30 هزار تن سیب و 20 تا 30 هزار تن کیوی و معادل همین میزان هم مرکبات در سردخانه های کشور وجود دارد.

وی گفت: شرایط مرکبات موجود در سردخانه ها برای صادرات قابل قبول است و سیب هم شرایط خوبی دارد.

قائم مقام خانه کشاورز افزود: دولت باید به جای دخالت در صادرات که 95 درصد آن به بخش خصوصی مربوط است به تعاونی ها و اتحادیه های کشاورزی برای صادرات و اجرای راهکارها استقلال عمل بدهد.

بیابانی گفت: دولت و اتحادیه ها در بخش صادرات باید در کار خود تحول ایجاد کنند این طور نمی توان بازار صادراتی را مدیریت کرد.

وی درباره وضع صادرات سیب افزود: سیب موجود در سردخانه ها مشتری دارد، دیروز از کشور ارمنستان برای سیب ارومیه درخواست داشتیم که امروز قرارداد خرید و صادرات به این کشور منعقد خواهد شد.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: سیب ایران از لحاظ کیفیت و ماندگاری شرایط بسیار خوبی دارد اما کمبود سردخانه و تعیین محدوده زمانی برای نگهداری سیب از سوی مالکان سردخانه ها مشکلی برای باغداران و نگهداری این محصول است.

بیابانی افزود: اگر امکانات و سیستم نگهداری مناسب در اختیار داشتیم به راحتی می توانستیم سیب را برای طولانی مدت در سردخانه ها نگهداری کنیم.
منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما